Morocco.gr –
Με ένα πρόσφατα εγκεκριμένο πακέτο χρηματοδότησης ύψους 202 εκατομμυρίων ευρώ, η KfW μαζί με την Παγκόσμια Τράπεζα υποστηρίζουν την ανάπτυξη του πρώτου περιφερειακού δικτύου ταχείας κυκλοφορίας του Μαρόκου. Ένα στρατηγικό έργο για την κάλυψη της εκρηκτικής ζήτησης για κινητικότητα, τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη δέσμευση της Καζαμπλάνκα για τη μετάβαση προς σύγχρονες, αποτελεσματικές και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δημόσιες μεταφορές
Μαζί με το ίδρυμα Bretton Woods, η KfW συμβάλλει στην ανάπτυξη αποτελεσματικών, βιώσιμων και φιλικών προς το κλίμα υπηρεσιών μεταφορών εκτός αστικών ορίων. 19659004]Έγινε. Όπως ανακοινώσαμε αποκλειστικά στην ημερήσια εφημερίδα “Le Matin” τον περασμένο Αύγουστο, η γερμανική αναπτυξιακή τράπεζα KfW ενέκρινε δάνειο ύψους 202 εκατομμυρίων ευρώ προς το Office national des chemins de fer (ONCF). Συγχρηματοδοτούμενη με την Παγκόσμια Τράπεζα, η KfW στηρίζει έτσι την υλοποίηση του νέου περιφερειακού συστήματος μεταφορών Καζαμπλάνκα-Σετάτμε τη μορφή RER (περιφερειακό δίκτυο εξπρές).
Αυτή η συγχρηματοδότηση, η οποία αποτελεί την πρώτη επίσημη συνεργασία μεταξύ των εταίρων στο πλαίσιο της συμφωνίας που υπεγράφη τον Οκτώβριο του 2024, θα αξιοποιήσει στο έπακρο τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν για την επέκταση των σιδηροδρομικών γραμμών, σταθμών και των συναφών υποδομών ενέργειας και συντήρησης, καθώς και μέτρα για την ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας του ιδιοκτήτη του έργου, ONCF, με τη χρήση μιας προσέγγισης “P4R” (Πρόγραμμα για αποτελέσματα).
Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, η Παγκόσμια Τράπεζα παρέχει δάνειο 350 εκατ. ευρώ, ενώ η KfW παρέχει χαμηλότοκο δάνειο 200 εκατ. ευρώ μαζί με επιχορήγηση 2 εκατ. ευρώ για συνοδευτικό μέτρο στο πλαίσιο της χρηματοδοτικής συνεργασίας με το Μαρόκο. Η εκταμίευση θα γίνει με βάση την επαλήθευση της επίτευξης των προηγουμένως συμφωνηθέντων αποτελεσμάτων.
Μαζί με το ίδρυμα Bretton Woods, η KfW συμβάλλει έτσι στην ανάπτυξη αποτελεσματικών, βιώσιμων και φιλικών προς το κλίμα υπηρεσιών μεταφορών εκτός των αστικών ορίων. Εκτός από τις θετικές επιπτώσεις στο κλίμα, αυτό βελτιώνει την πρόσβαση των ανθρώπων σε θέσεις εργασίας και κοινωνικές υπηρεσίες και συμβάλλει στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων. Αυτό συμβάλλει επίσης στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του πληθυσμού
. Λόγω της δημογραφικής αύξησης και της γεωγραφικής επέκτασης του αστικού χώρου, η ζήτηση για κινητικότητα αυξάνεται έντονα εδώ και χρόνια στην περιοχή Καζαμπλάνκα-Σετάτ. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι επενδύσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα για τη βελτίωση της παροχής δημόσιων μεταφορών δεν ήταν επαρκείς για να καλύψουν αυτή την αυξανόμενη ζήτηση. Σε πολλά μέρη, η ανεπαρκής παροχή δημόσιων συγκοινωνιών έχει οδηγήσει σε υψηλά επίπεδα ιδιοκτησίας αυτοκινήτων, καθιστώντας το ιδιωτικό αυτοκίνητο το πλέον κυρίαρχο μέσο μεταφοράς
. Οι μαροκινές πόλεις χαρακτηρίζονται επομένως από οδική συμφόρηση, με κυκλοφοριακή συμφόρηση και μεγάλους χρόνους διαδρομής. Ως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, και ως αποτέλεσμα αυτών των κυκλοφοριακών προβλημάτων, η Καζαμπλάνκα είναι υπεύθυνη για το ένα τρίτο περίπου των εθνικών εκπομπών CO₂. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση αυξάνει συνολικά τις εκπομπές, καθώς οι συνθήκες κυκλοφορίας -συχνές στάσεις και επανεκκινήσεις, κινητήρες στο ρελαντί- μειώνουν τη μέση ταχύτητα στις κατοικημένες περιοχές κατά περίπου 10 km/h, γεγονός που αντιστοιχεί σε μέση αύξηση κατά 40% των εκπομπών CO₂ που σχετίζονται με την κυκλοφορία
Στο κέντρο της οικονομικής πρωτεύουσας, το τραμ είναι το προτιμώμενο μέσο μαζικής μεταφοράς: τέσσερις γραμμές συνδέουν τα προάστια με το κέντρο της πόλης. Τις καθημερινές, τα τραμ εκτελούν δρομολόγια από τις 5.30 π.μ. έως τις 10 μ.μ. περίπου, με συχνότητα 7 έως 15 λεπτών. Το δίκτυο λεωφορείων είναι λιγότερο ανεπτυγμένο και όχι πολύ αξιόπιστο, αλλά και εδώ έχει σημειωθεί πρόοδος τα τελευταία χρόνια, κυρίως με την εισαγωγή εκατοντάδων νέων λεωφορείων εξπρές. 19659012]Με το δεύτερο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Αφρική , το δίκτυο ONCF καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της χώρας. Συνδέει το Μαρακές με την Oujda και εξυπηρετεί τις κυριότερες πόλεις της χώρας. Το τρένο υψηλής ταχύτητας (TGV) εξυπηρετεί σήμερα τέσσερις σταθμούς: Ταγγέρη, Κενίτρα, Ραμπάτ και Καζαμπλάνκα. Η επέκταση της γραμμής υψηλής ταχύτητας προς το Μαρακές προγραμματίζεται έως το 2030.
Η σιδηροδρομική χωρητικότητα που απελευθερώνεται με αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιείται επί του παρόντος για τη δημιουργία ενός νέου σύγχρονου δικτύου περιφερειακών μεταφορών στην περιοχή Καζαμπλάνκα-Σετάτ με τη μορφή του RER, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να συνδέει αποτελεσματικά τα αναπτυσσόμενα προάστια με το κέντρο της πόλης (και συνεπώς με τις θέσεις εργασίας, τις κοινωνικές υποδομές και τις υπηρεσίες). Το νέο δίκτυο RER θα παρέχει επίσης άμεσες συνδέσεις με τα υφιστάμενα συστήματα αστικών μεταφορών όπως το τραμ, σε ορισμένα σημεία μετεπιβίβασης στο πολεοδομικό συγκρότημα.
Saïd Naoumi | 06 Δεκεμβρίου 2025 12:50