Morocco.gr –
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα “Le Matin“, Khalid Benomar, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και συντονιστής του έργου “Just Transition“, έδωσε μια σαφή ανάγνωση της στρατηγικής του Βασιλείου για το κλίμα . Το μήνυμά του είναι σαφές: το Μαρόκο δεν μπορεί πλέον να συνεχίσει να αντιμετωπίζει το κλίμα ως τεχνικό ζήτημα, αλλά ως πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό πυλώνα. Για τον Benomar, παρά τις προσπάθειες που έχουν ήδη καταβληθεί, η δημόσια συζήτηση στο Μαρόκο εξακολουθεί να επικεντρώνεται σε δύο κλασικά ζητήματα: το νερό και την ενέργεια. Είναι γεγονός ότι για πάνω από τριάντα χρόνια η χώρα ζει υπό την πίεση της διαρθρωτικής πίεσης του νερού, η οποία επιδεινώνεται από την αποδεδειγμένη αύξηση της θερμοκρασίας κατά σχεδόν 3°C σε τέσσερις δεκαετίες. Η πολιτική των φραγμάτων, τηςάρδευσης, τηςαποχέτευσης και, τώρα, της αφαλάτωσης ήταν οι συγκεκριμένες απαντήσεις.
Στο μέτωπο της ενέργειας, η ιστορική εξάρτηση του Μαρόκου από τα ορυκτά καύσιμα το ώθησε να επιταχύνει τη μετάβασή του στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σύμφωνα με τον Benomar, πρόκειται για μια στρατηγική πρόκληση: περιλαμβάνει τη μείωση του ενεργειακού λογαριασμού, την απελευθέρωση της χώρας από τη γεωπολιτική εξάρτηση από την ενέργεια και την οικοδόμηση του βιομηχανικού της μέλλοντος στα θεμέλια ενός κυρίαρχου ενεργειακού οικοσυστήματος, ανεξάρτητου από τις διεθνείς διακυμάνσεις του κόστους των ορυκτών καυσίμων. Ο Benomar επιμένει ότι η κλιματική μετάβαση δεν αφορά πλέον μόνο το περιβάλλον:
Πράγματι, εξηγεί, ο οικονομικός μετασχηματισμός που εμπνέεται από τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης (ODD), την εθνική στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη (SNDD) που εγκρίθηκε το 2017 και τη συμφωνία του Παρισιού, απαιτεί μια νέα ανάγνωση. Υπό αυτό το πρίσμα, το κλίμα γίνεται ευκαιρία για ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα, γι’ αυτό και το Υπουργείο Οικονομικών βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του σχεδίου της Δίκαιης Μετάβασης. “Το σχέδιο “Δίκαιη Μετάβαση” βρίσκεται στη διασταύρωση μεταξύ του ενεργειακού και περιβαλλοντικού οράματος και του οικονομικού οράματος”, εξηγεί. Πρόκειται τόσο για δίκαιη κοινωνική και κλιματική προστασία όσο και για ένα μοντέλο οικονομικών κινήτρων που αποσκοπεί στην υποστήριξη της απαλλαγής από τον άνθρακα της βιομηχανίαςκαι του μετασχηματισμού των παραγωγικών τομέων. Το έργο διαρθρώνεται γύρω από την ανάπτυξη ικανοτήτων και τις επιχειρησιακές στρατηγικές. Συγκεκριμένα, μέσω αυτού του προγράμματος, το Βασίλειο θα επωφεληθεί από τα διεθνή πρότυπα αναφοράς, ιδίως στη Γερμανία, και θα λάβει υποστήριξη για τη σύνταξη κανονιστικών κειμένων και μηχανισμών, εκτός από εμπεριστατωμένες εργασίες σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα, την υποστήριξη των πιλοτικών φορέων κατά τη μετάβασή τους και την υποστήριξη για τον σχεδιασμό μιας μαροκινής αγοράς άνθρακα . Ο Benomar επισημαίνει ότι η τελευταία δεκαετία έδειξε τα όρια των προσδοκιών που περιβάλλουν τη φορολόγηση του άνθρακα ή τις αγορές άνθρακα που προβλέπονται στο άρθρο 6 τηςσυμφωνίας του Παρισιού. “Δέκα χρόνια μετά, πολλά από τα εργαλεία δεν είναι ακόμη λειτουργικά σε παγκόσμιο επίπεδο”, εξηγεί
. Όσον αφορά τη φορολογική πτυχή της πράσινης μετάβασης, ο Benomar υποστηρίζει ότι το Μαρόκο αρνείται να επιβάλει φορολογική επιβάρυνση στους φορείς εκμετάλλευσης. Από την άποψη αυτή, το μήνυμά του είναι σαφές: το Βασίλειο δεν επιθυμεί να επιβάλει έναν νέο φόρο άνθρακα που θα έβλαπτε την ανταγωνιστικότητά του, ιδίως για τους φορείς εκμετάλλευσης που βρίσκονται ακόμη στη φάση της εξυγίανσης. Επισημαίνει παρεμπιπτόντως ότι τα καύσιμα φορολογούνται ήδη σε μεγάλο βαθμό και ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αναπτυσσόμενες χώρες δεν επιθυμούν νέες κλιματικές επιβαρύνσεις και ότι ακόμη και στην Ευρώπη, ο εθνικός φόρος άνθρακαδεν είναι ευρέως διαδεδομένος. Συνεπώς, το Μαρόκο ποντάρει στην προσαρμογή και τον επανασχεδιασμό των υφιστάμενων συστημάτων αντί να επιβάλει νέους φόρους. “Η περιβαλλοντική πτυχή δεν μπορεί να αποτελεί βάρος. Είναι ένα κίνητρο για την οικονομία”, τονίζει. Όσον αφορά το θέμα ενός ενδεχόμενου μαροκινού φόρου άνθρακα, ο εκπρόσωπος των Οικονομικών είναι κατηγορηματικός: δεν περιλαμβάνεται επί του παρόντος στον νόμο περί οικονομικών .
Κίνητρα: ένα οπλοστάσιο που εξακολουθεί να μην χρησιμοποιείται επαρκώς
Ο Benomar αναφέρει διάφορα παραδείγματα υφιστάμενων κινήτρων: χαμηλότεροι εισαγωγικοί δασμοί για τους ηλιακούς συλλέκτες, φορολογικοί μηχανισμοί και κυρίως ο νέος επενδυτικός χάρτης. Επισημαίνει ένα σημείο-κλειδί: το 10% της επιδότησης επενδύσεων που προβλέπεται στον Χάρτη προορίζεται για κλιματικά κίνητρα, που αφορούν ιδίως τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτων , τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την αποχέτευση και τον έλεγχο της ρύπανσης. Για έναν επενδυτή, αυτό μπορεί να αντιπροσωπεύει το 3% του συνολικού Capex, ένα σημαντικό πλεονέκτημα που όμως δεν αξιοποιείται ακόμη επαρκώς. Ωστόσο, αναφέρει το παράδειγμα της γεωργίας ως τομέα που έχει ήδη υποστεί μετασχηματισμό χάρη στην ηλιακή ενέργεια : “Η ηλιακή άντληση έχει γίνει οικονομικό αντανακλαστικό”
. Το Μαρόκο πρέπει επίσης να προετοιμαστεί για τις εξωτερικές πιέσεις, ιδίως για τον μηχανισμό προσαρμογής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CBAM ), τις απαιτήσεις της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και την ανάγκη πρόβλεψης της διεύρυνσης των σχετικών πεδίων εκπομπών. Το έργο “Δίκαιη Μετάβαση” υποστηρίζει αυτή την αύξηση των δεξιοτήτων και αυτό το απαραίτητο έργο τυποποίησης”, συνοψίζει ο Benomar. 19659009]Saïd Naoumi | 10 Δεκεμβρίου 2025 Στις 10:31